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Riddim Magazine feature on Yaadcore

Below the elongated Mannings Hill Road, just before Kingston’s urban bustle is swallowed up by green hills, a steep, concrete path winds its way down to what is known as the Lovebowl. Comfortable like a cocoon envelops you with a booming bass-blanket. Dark corners obscured by dense palm trees create pleasant dwellings from which one can keep an eye on the hustle and bustle of the DJ console. The bearded dread on the turntables greets dignifiedly-the microphone like a scepter in his hand, the Jamaican national aggression around his shoulders like a robe-the massive streaming in. In the venue, also known as the Whitebones Seafood Restaurant, the triumphant advance of DJ Yaadcore and his weekly Dubwise Jamaica series began in early 2013. The inspiration for this Roots-heavy event was borrowed from the big brother Kingston Dub Club, but in his musical implementation, much more focused on the “Reggae Revival”, managed the session in a very short time to become a visitor magnet. Both locals and music enthusiasts from around the world, along with the stars and celebrities of the local reggae scene, broke the deadlock every Wednesday and eagerly indulged in the rousing vibe of Yaadcore’s selection of brilliant performances by Chronixx, Protoje, Kabaka Pyramid and other artists of the contemporary reggae world was supported. The founder of Dubwise, with his recurring “Reggae Aroma” mixtapes, demonstrates that this team spirit was internationally successful.

But, as so often, Kingston does not last long. The dilemma of setting up a permanent venue, hostile policemen who periodically cancel rasta events despite a valid concession if no bribe is paid, and often intricate internal struggles for prestige and respect are part of a never-ending struggle. But the judicious Yaadcore found a new beginning within two years with the help of an international network of alumni, friends and first and foremost Kumpan Protoje, whom he accompanied again this year with his Dubwise beats on international tours. The involvement of his Jamaican brothers in the Diaspora resulted in regular events in the US, as well as irregular events, including in Trinidad and in Costa Rica, who took his basic idea to the next level. Despite futile attempts to make a fresh start in Jamaica, Dubwise is currently only going to special festivities, eg in the reggae month of February, in Kingston. But then with a sensational line-up or guest selectors such as King Jammy’s and David Rodigan, which underpin Yaadcore’s audience success. The hopeful search, a suitable DJ for the Jamaican succession, busy occupies the now living in Miami Rasta. 

Den Spirit von Rastafari durch Roots und conscious Lyrics an die jüngere, von Dancehall und Slackness beein usste Generation heranzuführen, ist Yaadcores beständiger Antrieb. Obwohl der 29-jährige Rory Cha selbst eine wohlbehütete, christliche Erziehung genoss, führte ihn sein Weg frühzeitig über den Roots Reggae von Foundation Artists zu Rastafari. Musik als sinnstiftendes Element ist für ihn die stärkste Waffe gegen post-kolonialistisch geprägte Mentalitäten und ein korrumpiertes jamaikanisches System, das Chancen nur für wenige Privilegierte bereithält. Auch seine gegenwärtige räumliche Distanz ist kein Hindernis, um immer wieder lokale Projekte wie die im letzten Frühjahr angelaufene Roots-Session “Selector Fridays“ mitanzustoßen.

“Sich selbst keine Grenzen setzen“, ist Yaadcores Motto. Wen wundert es da, dass der DJ jetzt mit seiner ersten Eigenproduktion überrascht. Die groovende Rub-A-Dub-Single “No Fenke Fenke“ feat. Kabaka Pyramid und Shanique Marie (aus dem Equinoxx-Camp) fußt auf einer Kollaboration zwischen Delicious Vinyl Island aus Los Angeles und seinem eigenen 12 Yaad-Label. Die explizite Rückbesinnung seiner Produktion auf originär jamaikanische Musikstile wie Rub-A-Dub, Rocksteady und Ska spielt dabei eine zentrale Rolle. “Mehr wird kommen“, murmelt der während des Interviews eher redescheue Yaadcore beharrlich vor sich hin, süßliche Nebelschwaden wabern um den geheimnisvoll dreinblickenden Rasta der unermüdlich weitere Tunes aufzählt, die in der Mache seien. Kooperationen, bei denen Protoje, Jesse Royal, Iba Mahr, aber auch neue Links mit Artists wie Azizi Romeo und Samory I nicht fehlen dürfen. Denn bei aller introvertierter Rätselhaftigkeit sprechen Yaadcores Projekte für sich und entlarven ihn als guten Strategen, der Gespür für das richtige Timing beweist und nicht müde wird, neue Grenzen auszuloten.

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